Page 41 - KTSO Vizyon'19
P. 41
6 MiLYARLIK ‘EFSANE CUMA’
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) tronik ticaretin değişikliklerini
Başkanı Sinan Öncel de AVM’lerde- hissedeceğiz. Mağazadan alışveriş
ki kiranın dövizden TL’ye çevrilme- büyümesi çok küçük ama geçen
sine ilişkin “En büyük şikayetimiz yıl elektronik ticaret büyümesi
kiranın hangi para cinsinden yüzde 30-35’ti. Efsane Cuma’da
olmasından öte, öngörülebilir bütçe kredi kartıyla alışveriş 3,4 milyar
yapamamaktı. Kararnamenin çok TL’den 4,7 milyar TL’ye çıktı. Tah-
olumlu etkilerini gördük” dedi. Ön- minimiz toplam rakamın 6 milyara
cel şöyle konuştu: Gündemimizin geldiği yönünde. Duyurular dalgası
en önemli maddesi elektronik müşteriyi bekletiyor. O da perak-
ticaret... Önümüzdeki üç yıl elek- endenin akışını olumsuz etkiliyor.
AVM doygunluğu nedeniyle yeni yatırım lerin işletmelere yansıtılacağı bir düzen- 40-50’lere varan artışlar oldu. Gelecek
beklemiyoruz” dedi. leme üzerinde de çalışıyoruz. beş yılda iyi gıda, iyi tarım konuşulacak.
Bilinçli tüketici biz restorancıları hizaya
Mevcut AVM’lerin sürdürülebilirliğinin Türkiye Alışveriş Merkezleri ve Perak- sokacak. Zor bir sektör olduğu için 100
en öncelikli konu olduğunu vurgulayan endeciler Federasyonu (TAMPF) Yönetim çalışandan 90’ı bir yılda işini değiştiriyor.
Altaş, şöyle devam etti: AVM’lerimizde Kurulu Başkanı Alp Önder Özpamukçu:
fonksiyon değişikliği yapılmadığı sürece Modern perakende üçüncü çeyrek itibarıyla Kategori Mağazacılığı Derneği (KMD)
büyük sorunlarımızın olduğunu hepimiz yüzde 5’lik bir büyümeyi ortaya koydu, Başkanı Yenal Gökyıldırım: 100 milyar
biliyoruz. Bunların sadece bir AVM değil muhtemelen yılı yüzde 6 ve 7’lerde kap- TL’lik ciromuz var. Evlenme ve
teslim noktası, yeme-içme merkezi, atma potansiyelini taşıyor. 2020’de boşanmalar bizi etkiliyor. Evlenmelerin
sosyal, kültürel, ihracat merkezi olması Türkiye’de yüzde 3’ler mertebesinde düşeceğini bekliyorduk ama boşanmalar
yönünde önemli adımlar atmamız büyüme bekleniyor. Enflasyon tek hanede bile azaldı. Önümüzdeki dönemde pek
gerekiyor. Birçok AVM’mizde fonksiyon kalırsa 2020’de modern perakende yüzde çok ertelenen talep dönüp gelecek ve
değişikliği başladı. Zorlu ve Büyükdere 10 büyüme getirir. 2020’den beklentimiz artan evlenme ile geciken boşanmalarla
Caddesi’ndeki birçok AVM’de hissede- çok olumlu. Perakende anormal hızda sektör eski hareketini kazanacak. Bunu
biliyor tüketici. Anadolu’ya da yaymamız değişiyor. Dijitalleşme gerekiyor. Çevreci ağustos ayından bu yana görmeye
gerekiyor. Elektronik ticaret bizi tehdit olmayan şirketler müşteri tarafından red- başladık. Tüm Restoranlar ve Turizmciler
eder duruma geldi ama işbirliği yaparak dedilecek. Derneği (TÜRES) Genel Başkanı Ra-
bunu lehimize döndürebiliriz. Mesela mazan Bingöl: Yeme-içmede dünyadan
lokal-sanal AVM projeleri ile bunun Turizm Restaurant Yatırımcıları ve üç sıfır öndeyiz. Gastronomi ile nitelikli
desteklenmesi gerektiğini düşünüyor, İşletmecileri Derneği (TURYİD) Yönetim turist çekebiliriz. Her şey dâhil 100
lokal-sanal AVM’lerin oluşturulması pro- Kurulu Başkanı Kaya Demirer, 25 milyar dolar harcayan turiste mi bakacağız,
jesini çalışıyoruz. Kanuni mevzuatla ilgili TL’lik sektörün yüzde 15-16 büyüdüğünü kişi başı bin dolar harcayan turiste mi?
de çalışmalar yürütüyoruz. Borçlar ka- belirterek, şöyle konuştu: Gelecek yıl Kişi başı 2-3 bin dolar harcayan turisti
nununda yeni bir ayrım yapılarak ticari yüzde 20 büyüme bekliyoruz. Vergi hedeflememiz lazım. Sektöre giren 100
olan olmayan gayrimenkul ayrımının artışı bizi uygun fiyata ürün sunumunda firmanın 70’i bir yılda batar. Herkes gir-
yapılması gerektiğini savunuyoruz. Gider- cambazlığa itiyor. Girdilerimizde yüzde ince batma oranı yüzde 80’e çıkar.
39