Page 36 - KTSO Vizyon'20
P. 36

ŞİRKETLERDEKİ AR-GE
                              Prof. Dr. Adnan AKIN
                                                             ÇALIŞMALARININ

                             KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ          İNSAN KAYNAKLARI
                             İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER      POTANSİYELİNİN
                             FAKÜLTESİ
                                                             GELİŞİMİNE KATKILARI
                             akin-adnan@hotmail.com








                            Şirketlerin rekabet ortamı içerisinde en temel  Şirketlerin Ar-Ge birimindeki insan kaynaklarının
                            adımlarından biri de teknolojik yenilikler yapmaları  temel nitelikleri arasında; bilgi toplam ve işlemesi,
                            ve bunu sürdürülebilir kılmalarıdır.  Bu kapsamda  teknoloji gelişmeleri yakından izlemesi, yeni iş
                            Ar-Ge faaliyetlerinin önemi bir kat daha artmaktadır.  yapma biçimleri ve yöntemleri ile iş süreçlerinde
                            Araştırma ve geliştirme süreçleri bir  şirketin  yaratıcı ve yenilikçi olması yanında takım iletişimin
                            içerisinde bulunduğu sektör içerisindeki üretime  başarıyla yürütülmesi belirgindir.  Buna göre,
                            odaklı makine, donanım, malzeme ve hammadde  şirketlerin Ar-Ge faaliyetlerine verdikleri önem,
                            unsurlarının her birine ilişkin olarak ya yeni tasarım  başta insan kaynaklarına verdikleri değerden
                            ya yeni malzeme/hammadde ya yeni üretim  geçmektedir. Çünkü araştırma ve geliştirme kapa-
                            sistemi ya da tamamlayıcı sistemlerin ortaya  sitesinin sağladığı güç, tamamıyla sahip olunan
                            çıkartılmasını içerir. Bu bağlamda, Ar-Ge faaliyet- nitelikli insan dokusunun güçlü olmasından geçmek-
                            lerinin dinamik kısmını oluşturan sahip oldukları  tedir.  Yaratıcı ve yenilikçi karaktere sahip insanların
                            insan kaynağıdır.  İnsan kaynağı hiç kuşkusuz  katma değer üretme potansiyelleri ortalama insan
                            şirketlerin en önemli varlıklarından biri değil en  kaynağı dokusunun çok üstünde olduğu şirketlerin
                            önemlisidir. Bu kaynak, şirketi için üretir, düşünür,  bu tür kişilere ödedikleri ile de somut olarak
                            planlar ve rekabet içerisinde oldukları piyasalarda  ortaya çıkmaktadır. Bu doğrultuda, şirketlerin Ar-
                            sürdürebilirliklerini sağlayabilmeleri açısından ye- Ge birimlerindeki yaratıcı beyin gücü, ödenen
                            nilikçi politikalar peşinde olur.                  ücretin çok ötesinde yarattığı üretim, satış ve
                                                                               değer kazandırıcı devamlılık ile kendilerini hisset-
                            Şirketlerdeki insan kaynaklarının geliştirilebilir  tirmektedirler.
                            potansiyele sahip olmaları ile maliyet girdisi
                            avantajı da ilerleyen üretim aşamalarında kendini  Bu çerçevede ilave olarak, Tam Zaman Eşdeğer
                            belli edecektir. Öyle ki, bu fark yaratıcı üstünlüğe  (TZE) kavramı ve buna bağlı olarak Ar-Ge insan
                            sahip olan şirketler büyük üretim riskleri alabilmekte,  kaynağı kavramından bahsetmek yerinde olacaktır.
                            nitekim büyümelerinde işte bu entelektüel birikim  Bu kavram, bir yıllık zamanda bir şirketin Ar-Ge
                            sahibi insan kaynaklarının katkılarını planlama,  birimindeki insan kaynaklarının Ar-Ge faaliyetlerine
                            üretim, tedarik,  finanslama vs süreçlerinde pek  ayırmış olduğu süreci göstermektedir ve kişi/yıl
                            yoğun olarak görebilmektedirler.                   olarak ortaya çıkan değeri gösterir. Örneğin, şirkette



                              34
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41